Betere communicatie met je behandelaar Dít zegt een trainer-coach Heleen kreeg een nieuwe nier van haar vader én ze is trainer-coach/mede-oprichter van Stichting Leading Doctors: vanuit deze stichting krijgen artsen coaching en training om ‘the Lead’ te houden over hun werk en leven. ‘Op mijn 18e werden bij mij twee slecht werkende nieren ontdekt. Vanaf toen werd een halfjaarlijkse controle bij een nefroloog vast onderdeel van mijn leven. Die nieren: ik had tot die tijd geen idee wat ze doen, waar ze zitten en hoe ze precies werken. Daar had ik dus vragen over. Elke keer als ik, of mijn moeder, een vraag stelde, kregen we een zucht of rollende ogen van de arts terug. We voelden ons steeds minder vrij dingen te vragen. En dat terwijl nieren complexe organen zijn. Ik denk dat ik na twintig jaar patiënt-zijn nog steeds maar 5 á 10% van deze organen snap. Kun je nagaan met hoeveel Tips van Heleen voor artsen • Begin bij jezelf: zorg goed voor jezelf, haal een kop koffie tussendoor, lunch niet achter je computer, bedenk waar je energie van krijgt gedurende de dag en probeer die energie-momenten in je dagritme te verwerken, vraag hulp aan collega’s. • En dan van arts tot patiënt: begin met iets onverwachts (hoe was uw vakantie, wat hebt u een leuke tas, u straalt helemaal: hoe komt dat?). Even iets menselijks, voordat je tot de medische inhoud overgaat, dat zorgt over het algemeen voor verbinding. Wees oprecht nieuwsgierig, kijk je patiënt eens echt in de ogen en maak contact. Een patiënt is meer dan de creatininewaarde of de hoeveelheid eiwit in de urine. 16 Wisselwerking juni 2022
9 Online Touch Betere communicatie Home